لحیم کاری
 
درباره وبلاگ
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 75
بازدید کل : 15789
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

IS
دانلودستان و سرگرمی
شنبه 12 فروردين 1391برچسب:, :: 11:7 PM ::  نويسنده : siam

مقاله اول - اصول لحیم کاری

لحیم کاری مهمترین عملی است که هر فرد باید در الکترونیک به آن مسلط بوده و تنها این کار است که قطعات الکترونیکی روی یک فیبر را معنی دار کرده و به هم مرتبط میسازد .

همان طور که می دانید لحیم کاری عملی است که با استفاده ابزاری به نام هویه صورت می گیرد ولی وسایل و مواد دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد که ما این ها را در زیر به طور اجمالی اشاره کردیم .

آموزش لحیم کاری

ابزار لحیم کاری

هویه :

هویه مهمترین وسیله لحیمکاری میباشد که معمولا به دو صورت قلمی و تفنگی در بازار موجود میباشد . هویه های تفنگی یا تپانچه ای گران و سنگین بوده و برای شما توصیه نمیشود و شما باید از نوع هویه های قلمی استفاده کنید . هویه ها از نظر استفاده از نیروی برق (توان الکتریکی ) به دو نوع وات بالا و وات پایین تقسیم میشود که از نوع وات بالا آن در الکترونیک صنعتی استفاده شده و از وات پایین آن در لحیم کاری استفاده میشود .برای کار شما باید هویه های 30 و یا 40 وات انتخاب شود و نباید بیشتر از اینها باشد . زیرا اگر وات آن بالا باشد موجب سوختن قطعات حساس میشود . همچنین نوک هویه در هنگام خریداری باید مورد توجه قرار گیرد که از نوع فلز برنج بوده و نسوز باشد . هویه گرمای کافی برای لحیم کردن را فراهم می آورد.

هویه

سیم لحیم :

سیم لحیم آلیاژی از دو فلز سرب و قلع میباشد و به شکل یک سیم مفتولی و با قطرهای مختلف در بازار موجود میباشد . سیم لحیم از نظر قطر یا ضخامت آن میتواند نازک و یا ضخیم باشد که نوع ضخیم آن در کارهای صنعتی و ورقکاری استفاده شده و از نوع نازک آن در الکترونیک استفاده شده که معمولا یک تا 5/1 میلی متر قطر دارد . در داخل سیم لحیم مغزی از روغن لحیم وجود دارد که باعث بهتر شدن لحیم کاری میشود . سیم لحیم هر چه قلع بیشتری داشته باشد جنس آن مرغوبتر است و درصد قلع معمولا در حدود 60 درصد میباشد . هویه با گرم کردن سیم لحیم و ذوب کردن آن بر روی فیبر اتصال بین خطوط کیت را برقرار میسازد .

روغن لحیم :

روغن لحیم امروزه استفاده کمتری در کارهای ما دارد ولی به هر حال در پاک کردن چربیها و کثیفی های روی فیبر مسی مورد استفاده قرار میگیرد . روغن لحیم نوعی گریس است که میتواند اثرات اکسیدی روی نوک هویه و فیبر را از بین ببرد . ولی معمولا بخار حاصل از برخورد نوک هویه به آن سمی میباشد .

پایه هویه :

برای جلوگیری از خطرات سوزاندن سیم ، فرش ، دست و ... توسط هویه معمولا از وسیله ای به نام پایه هویه استفاده میشود . این وسیله دارای سی پیچ مسی برای قرار دادن هویه و معمولا دارای اسفنجی نسوز برای تمیز کردن نوک هویه که باید قبل از استفا ده از اسفنج آن را با آب خیس کرد . در بعضی مواقع به جای اسفنج محلی را برای قرار دادن قطعات روی آن ایجاد کرده اند . البته شما هم میتوانید مثل من آن را با مقداری سیم مفتولی مسی ، مقداری سیمان و یک کاسه پلاستیکی یا جای تن ماهی بسازید .

پایه هویه

سیم چین :

سیم چین جزء ابزارهای مکانیکی میباشد که برای بریدن پایه اضافی قطعات مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد فراوانی دارد . در الکترونیک از سیم چین های مینیاتوری و کوچک استفاده میشود . که شما میتوانید مثل من از یک ناخن گیر کهنه استفاده کنید .

میز لحیم کاری :

در بازار میزهای فلزی کوچکی وجود دارد که دارای یک گیره است و با فیکس کردن (محکم کردن ) فیبر روی آن میز میتوانید به راحتی و بدون دردسر لحیم کاری کنید . شما دوباره میتوانید مثل من این میز را با چند قطعه چوب و یک گیره بسازید و برای تهیه گیره میتوانید از دو قطعه جوب صاف نازک و یک پیچ نوک تیز (پیچ خودکار) استفاده کنید .

وسایل دیگر :

شما می توانید در هنگام کار از وسایل دیگری مانند سمباده برای تمیز کردن فیبر و پیچ گوشتی برای خم کردن پایه قطعات استفاده کنید و یا ابزار دم پهن برای صاف کردن پایه قطعات.





 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرگرمی و آدرس siam76.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.